Середа, 21 Жовтня 2020

Учителі проти вигорання: як зберегти жагу до роботи

Учителі проти вигорання: як зберегти жагу до роботи

Протидіємо прокрастинації та вигоранню.

Вихід із відпустки, змішане навчання, мінливість карантинних обмежень – усе це додає стресу та вимагає пристосовуватися до нових умов. Сертифікований фасилітатор школи освітнього коучингу та вчитель хімії у КУ ЗОШ №5 І-ІІІ ступенів (м.Суми) Юлія Батура знає, як протидіяти професійному виснаженню!

Ми переконані, що негативні емоції не повинні панувати у житті. Тож пропонуємо турбуватися про власний психологічний стан, дізнатися більше про професійне виснаження та застосовувати методику боротьби із виснаженням уже зараз.

Причини вигорання

«Учитель-предметник» – це не єдина роль, яку виконує педагог у школі. Чи не намагалися ви бути наставником та прикладом для наслідування? Невже жодного разу викладач не відігравав роль мами, психолога та товариша на робочому місці? Усе це – додаткове навантаження, що забирає сили людини. Багатофункціональність учителів не обмежується закладом освіти, адже поза ним – ми мами, батьки, діти, дружини й чоловіки та люди зі своїми хобі. І в усьому хочеться бути успішними, у кожній сфері життя викладатися на 100%. Чи реально це?

Професорка Марі Осберг запевняє, що ні. Викладачка Каролінського університету понад 15 років досліджує синдром вигорання на роботі та порівнює його із воронкою, що забирає енергію, залишаючи втому та спустошеність. І це реальна проблема, яка може призвести до депресії! Саме тому необхідно пам’ятати про «тривожні дзвіночки» попадання у воронку виснаження:

  • обов’язків стає все більше, тому доводиться відмовлятися від «неважливих» справ (зустрічі з близькими, приємні захоплення тощо);
  • відчуття ненависті до роботи, підвищена тривожність;
  • труднощі з виконанням рутинних справ (фізична активність, оплата рахунків, відвідування лікарень).

Прокрастинація – перший тривожний дзвіночок

Рухаючись воронкою виснаження, ми приділяємо увагу та сили тому, що забирає нашу енергію. І, навпроти, відмовляємося від справ, що заряджають нас силами. Науково це називається прокрастинацією і цей термін не несе негативного забарвлення! Прокрастинувати – нормально, адже це свідчить про втому, що періодично настигає кожного вчителя.

Прокрастинація – поведінка, що характеризується відкладанням неприємних завдань «на завтра» та тяжінням до справ, що приносять більше задоволення та швидший результат.

Що може бути причиною прокрастинації? 

  • нав’язаність завдань зовні;
  • нечіткі дедлайни;
  • довгі, рутинні, нудні завдання;
  • відстрочене отримання задоволення або винагороди.
Читайте також:  Як вчителям не вигоріти на роботі: важливі поради

Балансна модель Пезешкіана

Колесо балансу життя – відома практика, що допомагає втримати всі сфери життя у гармонії та попередити «перекоси» енергії у бік однієї сфери. Однак, за словами лекторки, цей метод боротьби з вигоранням підходить не всім. І його чудову альтернативу запропонував засновник позитивної психотерапії Носсрат Пезешкіан. Особливість цієї практики в унікальній систематизації сфер життя.

Результати дослідження

Учений дослідив понад 20 різних культур на 5 континентах світу. Провівши глобальне дослідження, Носсрат Пезешкіан виявив, що на відчуття щастя рівнозначно впливають декілька чинників:

  • відчуття (тіло) – харчування, спорт, сон, відпочинок, гігієна;
  • інтуїція (майбутнє) – духовність, цінності, переконання;
  • традиції (контакти) – стосунки, захоплення, емоції;
  • розум (діяльність) – робота, навчання, досягнення.

Як зрозуміти, скільки у вас енергії?

Необхідно проаналізувати, скільки ви вкладаєте ресурсів на кожну із вищезазначених сфер. Ідеально, якщо кожній сфері приділяється рівно 25%. Якщо якась сфера отримує значно більше вашої енергії, однозначно страждає інша. Усього резервуар нашої внутрішньої енергії – 100%, саме стільки ми можемо віддавати.

То як впоратися із вигоранням за Пезешкіаном?

Учений запропонував ефективний спосіб розподілу часу та сил. Щоб не потрапити у воронку вигорання слід навчитися керувати сферами свого життя та рівнозначно вкладатися у кожну з них.

Джерело.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: